Nüfus
Son dokuz yıllık (2010-2018) verilerine göre (Çizelge 1), Afganistan nüfusu ortalama 33 263 261 kişidir. Bu nüfusun % 51’ini (17 069 695 kişi) erkekler, % 49’unu (16 082 455 kişi) ise kadınlar oluşturmaktadır. Nüfusun % 74’ü kırsalda, % 26’sı ise kentlerde yaşamaktadır. Yıllık ortalama nüfus artış oranı % 2.5 dolaylarındadır [4].
Afganistan’da toplumsal yapı çeşitlilik göstermekte ve Peştunlar, Tacikler, Özbekler, Türkmenler, Hazaralar ile daha küçük etnik gruplar bugünkü Afganistan halkını oluşturmaktadırlar. Yaşam alanları bakımından kesin etnik sınırlar çizilemese de genel olarak Peştunlar güneyde, Tacikler doğuda Tacikistan ve batıda İran’a yakın bölgelerde, Türkmenler ve Özbekler kuzeyde, Hazaralar ise merkez bölgesinde yoğunlaşmışlardır. Etnik farklılıklar Afganistan açısından tarihsel bir zenginlik olarak görülebileceği gibi çevre ülkelerle benzeşen kökenleri itibarıyla jeopolitik hassasiyete de konu olmaktadır [5].
Çizelge 1. Afganistan İslam Cumhuriyeti 2010-2018 Yılları Nüfus Bilgileri [4].
Yıllar |
Erkek Nüfus |
Kadın Nüfus |
Toplam Nüfus |
Kırsal Nüfus |
Şehir Nüfusu |
2010 |
14 935 756 |
14 249 755 |
29 185 507 |
21 966 187 |
6 836 980 |
2011 |
15 415 361 |
14 702 050 |
30 117 413 |
22 594 126 |
7 117 473 |
2012 |
15 964 874 |
15 196 504 |
31 161 376 |
23 280 663 |
7 416 295 |
2013 |
16 554 278 |
15 715 314 |
32 269 589 |
23 997 856 |
7 733 832 |
2014 |
17 138 803 |
16 232 001 |
33 370 794 |
24 703 798 |
8 054 222 |
2015 |
17 686 166 |
16 727 437 |
34 413 603 |
25 368 923 |
8 367 571 |
2016 |
18 186 994 |
17 196 034 |
35 383 032 |
25 985 093 |
8 670 939 |
2017 |
18 651 985 |
17 644 126 |
36 296 113 |
26 558 609 |
8 971 472 |
2018 |
19 093 043 |
18 078 879 |
37 171 921 |
27 099 874 |
9 273 302 |
Ortalama |
17 069 695 |
16 082 455 |
33 263 261 |
24 617 236 |
8 048 787 |
Toplam Nüfusun % |
51 |
49 |
|
74 |
26 |
İklim
Afganistan genellikle sert ve az yağışlı bir iklime sahip olmakla birlikte, ülkenin bazı kesimlerinde iklim değişiklikler göstermektedir. Kış ayları dağlık kesimlerde çok şiddetli, ancak Sistan’a kadar uzanan Hamun havzasında ve kuzeydeki Amuderya vadisinde yumuşak geçmektedir. Yazlar sıcak ve çok kurak olup sıcaklık bazı vadilerde 45 dereceye kadar çıkabilmektedir [6]. Fakat genellikle bir yayla ülkesi olan Afganistan’ın iklimi ilk ve sonbaharda ılık geçmekte ve bu sebeple orta iklim ürünlerinden üzüm, kavun, şeftali, kayısı, ceviz yetişmektedir. Yıllık yağış miktarı 992 mm olan ülkede dağlık eksenin kuzey ve güney yamaçlarında 200-400 mm, Sistan bölgesinde 100 mm, Hindikuş dağlarının doruklarında 1000 mm’yi aşabilmektedir. Yağışın aylara göre dağılımı ise oldukça düzensizdir. En yağışlı aylar Şubat, Mart ve Nisan aylarıdır (Çizelge 2).
Çizelge 2. Afganistan’ın Uzun Yıllar (1977-2013) Ortalaması Olarak Sıcaklık ve Yağış Verileri.
Aylar |
Sıcaklık |
Yağış (mm) |
||
Min (°C) |
Max (°C) |
Ort (°C) |
||
Ocak |
-6.2 |
11.4 |
2.6 |
45 |
Şubat |
-5.0 |
12.9 |
3.9 |
123 |
Mart |
-1.3 |
16.2 |
7.4 |
147 |
Nisan |
2.7 |
21.2 |
11.9 |
137 |
Mayıs |
7.5 |
26.9 |
17.2 |
62 |
Haziran |
11.5 |
30.7 |
21.1 |
53 |
Temmuz |
14.6 |
31.5 |
23.0 |
83 |
Ağustos |
13.8 |
30.1 |
21.9 |
157 |
Eylül |
9.7 |
28.0 |
18.8 |
77 |
Ekim |
5.1 |
22.5 |
13.8 |
33 |
Kasım |
2.0 |
16.9 |
9.4 |
51 |
Aralık |
-2.9 |
11.8 |
4.4 |
24 |
Toplam |
|
|
|
992 |
Arazi Varlığı
Yüzölçümü 652 100 km2 (65 210 000 ha) olan Afganistan, genellikle üzerinde sıradağların bulunduğu yaylalardan ve yer yer ovalardan oluşmaktadır. Tarım ülkesi olan Afganistan’da yağış azlığı nedeniyle topraklarının ancak % 12’si (7 788 000 ha) ekilebilir alan olarak değerlendirilebilmektedir [6]. Topografyası göz önüne alındığında Afganistan’ın orta kısmı yüksek ve dağlık, kuzeyi ovalık, güneybatısı ise plato görünüme sahiptir. Ülke topraklarının %75’i dağlıktır ve orta bölgelerdeki dağlar Himalaya Dağları’na kadar uzanmaktadır [3]. Dağların % 49’undan fazlası 2 bin metreden yüksektir. Ülkenin doğu kısımlarında bulunan, Vahan Koridoru olarak adlandırılan bölgede dağların yüksekliği 7 bin metreyi bulmaktadır [6]. Afganistan genel itibari ile yüksek zirvelere, sarp dikliklere, derin vadilere, rüzgârlı çöllere ve bitki örtüsü bakımından fakir platolara ev sahipliği yapan bir topografyaya sahiptir [3]. Türkmenistan ve Özbekistan ile sınırı oluşturan ve ülkenin en alçak yeri olan (258 m) Amu-Derya Nehri boyunca 500 km uzanan, “Afgan Türkistanı” olarak adlandırılan ova başlıca tarım alanıdır. Ayrıca kuzeybatıda Badgis, batıda Herat ve İran’a yönelmiş olan Heru Rud Irmağı Ovaları ile Kabil Irmağı Vadisi ve Hilmand Suyu Havzası, ülkenin önemli düzlükleridir [6].
TARIM ÜRÜNLERİ ÜRETİMİ
Bitkisel Üretim
Afganistan İslam Cumhuriyeti’nin 2019 yılı tarla bitkileri, sert çekirdekli meyve, yaş meyve ve sebze üretimine ilişkin değerler Çizelge 3, 4 ve 5’de görülmektedir. Tarla bitkileri ekim alanı 2 872 571 ha olup, bu alanlardan yaklaşık 6.7 milyon ton üretim gerçekleştirilmiştir (Çizelge 3). En önemli tarla bitkilerini başta buğday olmak üzere çeltik, mısır, arpa, bakliyat, patates, pamuk, keten ve susam oluşturmaktadır. Buğday ekim alanları toplam tarla bitkileri ekim alanlarının % 80’ini, üretimin ise % 72’sini oluşturmaktadır. Diğer bitkiler (çeltik, mısır, arpa, bakliyat, patates, pamuk, keten ve susam) toplam ekim alanı içerisinde yaklaşık % 18 lik bir paya (533 920 ha), üretim miktarı içerisinde ise % 27’lik bir paya (1 818 990 ton) sahiptir. Yağış yetersizliği, verim potansiyeli düşük çeşit kullanımı ve yetiştirme tekniğindeki eksiklikler nedeniyle verimlerin oldukça düşük seviyede olduğu görülmektedir.
Çizelge 3. Afganistan’ın 2019 Yılı Tarla Bitkileri Üretimi [4].
Ürünler |
Ekim Alanı (ha) |
Üretim (ton) |
Verim (kg/ha) |
Buğday |
2 334 000 |
4 890 000 |
2 095 |
Çeltik |
127 530 |
(Pirinç: 255 128) 382 500 |
2 999 |
Mısır |
94 910 |
184 671 |
1 945 |
Arpa |
84 070 |
123 576 |
1 470 |
Bakliyat |
67 114 |
45 862 |
683 |
Patates |
57 066 |
921 122 |
16 141 |
Pamuk (kütlü) |
49 371 |
73 120 |
1 481 |
Keten Tohumu |
38 323 |
55 000 |
1 435 |
Susam |
15 356 |
33 139 |
2 158 |
Şeker Kamışı |
1 653 |
36 538 |
22 104 |
Darı |
1 401 |
2 714 |
1 937 |
Ayçiçeği |
981 |
882 |
899 |
Şeker Pancarı |
616 |
9 284 |
15 071 |
Toplam Ekim Alanı: 2 872 571 ha Toplam Üretim: 6 758 408 ton |
Sert çekirdekli meyveler 74 909 ha alanda yetiştirilmekte ve 318 467 ton üretilmektedir (Çizelge 4). Badem, kayısı, şeftali ve nektarin sert çekirdekli meyveler içerisinde % 72 gibi oldukça önemli bir üretim alanına sahiptir. Sert çekirdekli meyvelerden sırasıyla badem 38 205 ton, kayısı 129 363 ton, şeftali ve nektarin 61 361 ton, ceviz ise 5 025 ton üretilmektedir. Sert çekirdekli meyveler üretiminin % 41’ini kayısı, % 19’unu şeftali ve nektarin, % 12’sini badem oluşturmaktadır.
Çizelge 4. Afganistan’ın 2019 Yılı Sert Çekirdekli Meyve Üretimi [4].
Ürünler |
Ekim Alanı (ha) |
Üretim (ton) |
Verim (kg/ha) |
Badem |
29 203 |
38 205 |
1 308 |
Kayısı |
17 719 |
129 363 |
7 300 |
Şeftali ve Nektarin |
8 076 |
61 361 |
7 597 |
Ceviz |
5 025 |
14 690 |
2 923 |
Antepfıstığı |
2 171 |
2 755 |
1 269 |
Zeytin |
2 148 |
8 438 |
3 928 |
Fındık |
1 680 |
1 476 |
878 |
Erikler |
1 144 |
7 562 |
6 610 |
Diğer |
7 743 |
54 617 |
7 045 |
Toplam Ekim Alanı: 74 909 ha Toplam Üretim: 318 467 ton |
Çizelge 5. Afganistan’ın 2019 Yılı Yaş Meyve ve Sebze Üretimi [4].
Ürünler |
Ekim Alanı (ha) |
Üretim (ton) |
Verim (kg/ha) |
Yaş Sebze |
116 970 |
1 025 132 |
8 764 |
Üzüm |
89 593 |
1 112 927 |
12 422 |
Karpuz |
48 298 |
846 990 |
17 536 |
Kavun |
37 136 |
464 230 |
12 500 |
Elma |
27 559 |
250 324 |
9 038 |
Kuru Soğan |
18 343 |
352 725 |
19 229 |
Çilek |
6 117 |
35 804 |
5 853 |
Yaş Meyve |
5 813 |
40 507 |
6 968 |
Narenciye |
4 364 |
43 515 |
9 971 |
İncir |
3 529 |
24 319 |
6 891 |
Armut |
2 473 |
6 966 |
2 816 |
Toplam Ekim Alanı: 360 195 ha Toplam Üretim: 4 203 439 ton |
Yaş meyve ve sebzeler 360 195 ha alanda yetiştirilmekte ve 4 203 439 ton üretilmektedir (Çizelge 5). Yaş sebzeler, üzüm, karpuz, kavun, elma ve kuru soğan yaş meyve ve sebzeler içerisinde % 94 gibi oldukça önemli bir üretim alanına (337 894 ha) sahiptir. Yaş sebzeler 1 025 132 ton, üzüm 1 112 927 ton, karpuz 846 990 ton, kavun 464 230 ton, elma 250 324 ton, kuru soğan 352 725 ton üretilmektedir. Yaş meyve ve sebze üretiminin % 51’ini sebzeler ve üzüm, % 31’ini karpuz ve kavun oluşturmaktadır.
Yukarıda bahsedilen ürünlerin dışında Afganistan, dünyada yasal olmayan haşhaş ekim alanı ve afyon üretimine sahip ülkelerden birisidir. Dünyada yasal olmayan yaklaşık 240 000 ha dolaylarındaki haşhaş ekim alanlarının % 60’ı (154 000 ha), 5 000 ton dolaylarındaki yasal olmayan afyon üretiminin % 70’i (3 700 ton) Afganistan’da yapılmaktadır. Bunun morfin olarak karşılığı 400 ton civarındadır [8].
Hayvansal Üretim
Son üç yıllık (2017-2019) verilerine göre (Çizelge 6), Afganistan İslam Cumhuriyeti’nin canlı hayvan varlığı kanatlılar dahil ortalama 41 478 935 baştır. Bu hayvanların % 50’sini (20 602 100 baş) koyun ve keçiler, % 33’ünü (13 877 000 baş) çoğunluğu tavuk olmak üzere kanatlılar, % 13’ünü ( 5 244 514 baş) ise sığırlar oluşturmaktadır. Ayrıca % 4 oranında (1 755 321 baş) at, eşek, deve ve katır gibi yük hayvanları bulunmaktadır. Yük hayvanları içerisinde eşek, 1 404 508 baş ile önemli bir sayıya sahiptir [4].
Çizelge 6. Afganistan’ın Üç Yıllık (2016-2018) Canlı Hayvan Varlığı [4].
Hayvanlar (Baş) |
2017 |
2018 |
2019 |
Ortalama |
Tavuk, Kaz, Ördek |
13 573 000 |
14 170 000 |
13 887 000 |
13 877 000 |
Koyun |
13 866 000 |
13 975 088 |
10 616 810 |
12 819 299 |
Keçi |
7 598 000 |
7 765 089 |
7 985 314 |
7 782 801 |
Sığır |
4 977 000 |
5 104 825 |
5 651 717 |
5 244 514 |
Eşek |
1 317 000 |
1 334 285 |
1 562 239 |
1 404 508 |
Deve |
172 000 |
172 319 |
170 368 |
171 562 |
At |
175 000 |
177 637 |
113 046 |
155 228 |
Katır |
24 000 |
23 892 |
24 178 |
24 023 |
Toplam |
41 702 000 |
42 723 135 |
40 010 672 |
41 478 935 |
Afganistan’ın 2018 yılı hayvansal ürün üretimi yaklaşık 2.7 milyon ton dolaylarındadır (Çizelge 7). Bu üretimin yaklaşık 2.3 milyon tonunu inek, keçi ve deve sütü oluşturmaktadır. Toplam süt üretiminin % 87’si inek sütünden oluşmaktadır. Toplam hayvan eti üretimi 261 431 ton olup bunun sırasıyla % 51.2’sini koyun ve keçi eti, % 36.5’ini sığır eti, % 10.9’unu tavuk eti oluşturmaktadır. Deve eti üretimi ise % 1.4 gibi oldukça düşük orandadır. Ayrıca 44 132 ton yenilebilir sakatat, 36 508 ton deri, 22 159 ton yumurta, 9 197 ton kuyruk yağı, 1 239 ton bal ve 50 ton ham ipek üretilmektedir.
Çizelge 7. Afganistan’ın 2018 Yılı Hayvansal Ürün Üretimi [4].
Ürünler |
Ürünler |
Miktar (ton) |
Oran (%) |
Toplam (ton) |
Süt |
Taze Deve Sütü |
6 809 |
0.3 |
2 289 365 |
Taze İnek Sütü |
1 992 114 |
87.0 |
||
Taze Keçi Sütü |
118 635 |
5.2 |
||
Hayvan Eti |
Deve Eti |
3 667 |
1.4 |
261 431 |
Sığır Eti |
95 398 |
36.5 |
||
Keçi Eti |
47 670 |
18.2 |
||
Koyun Eti |
86 203 |
33.0 |
||
Tavuk Eti |
28 493 |
10.9 |
||
Yenilebilir Sakatatlar |
Deve |
550 |
1.3 |
44 132 |
Sığır |
16 740 |
37.9 |
||
Keçi |
9 242 |
20.9 |
||
Koyun |
17 600 |
39.9 |
||
Deri (tuzlanmış, yaş) |
Sığır Derisi |
15 660 |
42.9 |
36 508 |
Koyun, Keçi Derisi |
20 848 |
57.1 |
||
Yumurta |
22 159 |
100.0 |
22 159 |
|
Kuyruk Yağı |
Deve Yağı |
257 |
2.8 |
9 197 |
Sığır Yağı |
2 340 |
25.4 |
||
Keçi Yağı |
1 751 |
19.1 |
||
Koyun Yağı |
4 849 |
52.7 |
||
Bal |
1 239 |
100.0 |
1 239 |
|
Ham İpek |
50 |
100.0 |
50 |
|
Genel Toplam |
2 664 081 |
İşlenmiş Tarım Ürünleri Üretimi
Afganistan’da 2016-2018 yılları ortalaması olarak 14 879 ton pamuk lifi, 29 307 ton pamuk çiğidi, 5 209 ton pamuk yağı, 19 201 ton keten yağı, 740 ton zeytinyağı, 2 408 ton ayçiçek yağı, 1 127 ton susam yağı ve 435 ton şeker olmak üzere toplam 73 306 ton işlenmiş bitkisel ürün üretilmektedir. Ayrıca 22 966 ton peynir ve 41 284 ton tereyağı olmak üzere toplam 64 250 ton işlenmiş hayvansal ürün üretilmektedir (Çizelge 8).
Çizelge 8. Afganistan’ın Üç Yıllık (2016-2018) İşlenmiş Tarım Ürünleri Üretimi [4].
Bitkisel Ürünler |
2016 |
2017 |
2018 |
Ortalama |
|
Pamuk Lifi (ton) |
19 469 |
12 134 |
13 034 |
14 879 |
|
Pamuk Çiğidi (ton) |
38 347 |
23 901 |
25 672 |
29 307 |
|
Pamuk Yağı (ton) |
6 538 |
4 117 |
4 433 |
5 209 |
|
Keten Yağı (ton) |
20 474 |
16 589 |
20 539 |
19 201 |
|
Zeytin Yağı (ton) |
729 |
750 |
740 |
740 |
|
Ayçiçeği Yağı (ton) |
1 671 |
2 772 |
2 782 |
2 408 |
|
Susam Yağı (ton) |
1 067 |
1 108 |
1 205 |
1 127 |
|
Ham Şeker (ton) |
252 |
383 |
669 |
435 |
|
Hayvansal Ürünler |
|||||
Peynir |
Keçi Peyniri |
10 457 |
22 966 |
||
Koyun Peyniri |
12 509 |
||||
Tereyağı |
41 284 |
41 284 |
|||
TARIM ÜRÜNÜ İHRACAT VE İTHALAT DURUMU
İthalat
Afganistan’ın 2019 yılı hayvansal ürün ithalat değerleri Çizelge 9’da, bitkisel ürün ithalat değerleri Çizelge 10’da, işlenmiş ürün ithalat değerleri ise Çizelge 11’de verilmiştir.
Afganistan 2019 yılında yaklaşık 199 milyon dolar dolaylarında hayvansal ürün ithalatı yapmıştır (Çizelge 9). Hayvansal ürün ithalat değerinin % 45.4’ünü süt ve süt ürünleri (süt, tereyağı, peynir, yoğurt), % 33’ünü kanatlı ürünleri (tavuk eti, yumurta, bal), % 21.5’ini et ve te ürünleri, geriye kalan kısmını ise deri ve lifler oluşturmaktadır. Süt ve süt ürünleri içerisinde yağlı ve yağsız inek sütü, peynir, et ve et ürünleri içerisinde sığır eti, kanatlı ürünleri içerisinde ise tavuk eti ve yumurta önemli yer tutmaktadır. Süt ve süt ürünleri için yaklaşık 90.4 milyon dolar, kanatlı ürünleri için 65.7 milyon dolar, et ve et ürünleri için ise 42.7 milyon dolar ödenmiştir.
Afganistan 2019 yılında 222.4 milyon dolar tarla ürünleri, 224.4 milyon dolar bahçe ürünleri olmak üzere toplam 446.8 milyon dolar dolaylarında bitkisel ürün ithalatı yapmıştır (Çizelge 10). Tarla ürünleri pirinç, buğday, patates, keten tohumu, mısır, ayçiçeği, arpa, yerfıstığı, soya, kanola, susam, yulaf ve pamuk tohumundan oluşmaktadır. Toplam bitkisel ürün ithalat değerinin % 49.8’ini oluşturan tarla ürünleri içerisinde sırasıyla pirinç (125.6 milyon dolar), buğday (38.5 milyon dolar), patates (37.6 milyon dolar), keten tohumu (13 milyon dolar), mısır (3.3 milyon dolar), ayçiçeği (2.3 milyon dolar) ve arpa (1.9 milyon dolar) önemli yer tutmaktadır. Toplam tarla ürünleri ithalat değerinin (222.4 milyon dolar) % 90 gibi önemli bir kısmını özellikle temel beslenme aracı olan pirinç, buğday ve patates oluşturmaktadır. Afganistan kişi başına buğday tüketiminde dünya listesinin üst sıralarında yer alan bir ülkedir. Afganlar, günlük kalori ihtiyaçlarının yaklaşık %60 gibi önemli bir kısmını buğday kaynaklı ürünlerden almaktadır. Bu nedenle ülkede üretilen buğday, tüketimi karşılamada yetersiz kalmakta ve dışarıdan buğday ve buğday unu ithalatı yapılmaktadır.
Çizelge 9. Afganistan’ın 2019 Yılı Hayvansal Ürün İthalat Değerleri [4].
Ürünler |
İthalat (1000 USD) |
Oran (%) |
|
Süt ve Süt ürünleri |
Tereyağı |
1 065 |
45.4 |
İnek peyniri |
13 026 |
||
Yağsız Süt |
39 255 |
||
İnek sütü |
33 696 |
||
Peynir altı suyu |
1 438 |
||
Yoğurt |
1 951 |
||
Toplam |
90 431 |
||
Et ve Et Ürünleri |
Sığır eti |
33 199 |
21.5 |
Koyun eti |
2 380 |
||
Domuz eti ve ürünleri |
2 503 |
||
Kuyruk yağ |
4 480 |
||
İç yağı |
176 |
||
Toplam |
42 738 |
||
Kanatlı ürünleri |
Tavuk eti |
54 632 |
33.0 |
Yumurta |
10 758 |
||
Bal |
400 |
||
Toplam |
65 790 |
||
Deri ve lifler |
Tuzlanmış Koyun Derisi |
6 |
0.1 |
Tuzlanmış Sığır Derisi |
1 |
||
Ham ipek |
51 |
||
Yün |
65 |
||
|
Toplam |
123 |
|
Genel Toplam |
199 082 |
|
Bahçe ürünleri (meyve ve sebzeler) portakal, elma, muz, hurma, ceviz, üzüm, hindistan cevizi, kakao, kahve, limon, şeftali-nektarin, armut, ananas ve diğer meyveler ile kuru soğan, domates, biber, kök ve yumrular ile diğer sebzelerden oluşmaktadır (Çizelge 10). Toplam bitkisel ürün ithalat değerinin % 50.2’sini oluşturan bahçe ürünleri içerisinde meyveler 173.4 milyon dolar ile önemli bir yer tutmaktadır. İthal edilen meyveler içerisinde portakal, elma, muz, hurma ve ceviz, sebzeler içerisinde ise domates, kuru soğan, kök ve yumrular öne çıkmaktadır.
Afganistan 2019 yılında 1.3 milyar dolar çeşitli işlem görmüş ürünler, 180 milyon dolar bitkisel yağlar ve 583 000 dolar yağlı tohum küspeleri olmak üzere toplam 1.5 milyar dolar dolaylarında işlenmiş ürün ithalatı yapmıştır (Çizelge 11). Çeşitli işlem görmüş ürünler un, şeker, çay, tütün ürünleri, konserve sebzeler, işlenmiş meyve ve sebzeler, bebek maması, gıda yan ürünleri, dondurulmuş sebzeler, çikolatalı ürünler, meyve suları, baharatlar, kuru üzüm, işlenmiş tahıllar ve şarap oluşturmaktadır. İşlenmiş ürün ithalat değerinin (1.5 milyar dolar) % 87.6’sını un, şeker ve çay başta olmak üzere çeşitli işlem görmüş ürünler, % 12.3’ünü bitkisel yağlar, % 0.1’ini yağlı tohum küspeleri oluşturmaktadır. Çeşitli işlem görmüş ürünler içerisinde un, şeker, çay ve tütün ürünleri; bitkisel yağlar içerisinde palm, ayçiçeği ve soya yağı; yağlı tohum küspeleri içerisinde ise soya ve pamuk küspesi önemli yer tutmaktadır.
Çizelge 10. Afganistan’ın 2019 Yılı Bitkisel Ürün İthalat Değerleri [4].
Ürünler |
İthalat (1000 USD) |
Oran (%) |
|
Tarla Ürünleri |
|
|
49.8 |
Pirinç |
125 580 |
||
Buğday |
38 474 |
||
Patates |
37 579 |
||
Keten tohumu |
12 988 |
||
Mısır |
3 337 |
||
Ayçiçeği tohumu |
2 268 |
||
Arpa |
1 974 |
||
Yerfıstığı |
85 |
||
Soya fasulyesi |
58 |
||
Kanola |
38 |
||
Susam tohumu |
5 |
||
Yulaf |
5 |
||
Pamuk tohumu |
4 |
||
|
Tarla ürünleri Toplam |
222 390 |
|
Bahçe ürünleri (Meyve ve sebzeler) |
Portakal |
47 050 |
50.2
|
Elma |
30 695 |
||
Muz |
26 770 |
||
Hurma |
19 433 |
||
Ceviz |
16 326 |
||
Üzüm |
8 285 |
||
Hindistan cevizi |
144 |
||
Kakao |
63 |
||
Kahve |
1 218 |
||
Limon |
453 |
||
Şeftali-Nektarin |
357 |
||
Armut |
86 |
||
Ananas |
65 |
||
Diğer meyveler |
22 426 |
||
Meyveler Toplam |
173 371 |
||
Kuru soğan |
1 448 |
||
Domates |
2 737 |
||
Biber |
372 |
||
Kök ve yumrular |
3 485 |
||
Diğer sebzeler |
43 018 |
||
Sebzeler Toplam |
51 060 |
||
Bahçe Ürünleri Toplam |
224 431 |
||
Genel Toplam |
446 821 |
|
Çizelge 11. Afganistan’ın 2019 Yılı İşlenmiş Ürün İthalat Değerleri [4].
Ürünler |
İthalat (1000 USD) |
Oran (%) |
|
Çeşitli işlem görmüş ürünler |
Un |
420 171 |
87.6 |
Şeker |
263 189 |
||
Çay |
231 739 |
||
Tütün ürünleri |
188 505 |
||
Konserve sebzeler |
67 503 |
||
İşlenmiş meyve ve sebzeler |
28 858 |
||
Bebek maması |
22 141 |
||
Gıda yan ürünleri |
19 320 |
||
Dondurulmuş sebzeler |
12 749 |
||
Çikolatalı ürünler |
11 584 |
||
Meyve suları |
10 288 |
||
Baharatlar |
3 350 |
||
Kuru üzüm |
1 217 |
||
İşlenmiş tahıllar |
538 |
||
Şarap |
400 |
||
Toplam |
1 281 552 |
||
Bitkisel yağlar |
Palm yağı |
116 625 |
12.3 |
Ayçiçeği yağı |
37 554 |
||
Soya yağı |
12 800 |
||
Kanola yağı |
4 500 |
||
Mısır özü yağı |
2 418 |
||
Zeytinyağı |
314 |
||
Hindistan cevizi yağı |
203 |
||
Keten tohumu yağı |
31 |
||
Pamuk tohumu yağı |
5 |
||
Hintyağı tohumu yağı |
3 |
||
Diğer bitkisel yağlar |
5 826 |
||
Toplam |
180 279 |
||
Yağlı tohum küspeleri |
Soya küspesi |
352 |
0.1 |
Pamuk küspesi |
205 |
||
Kolza küspesi |
17 |
||
Ayçiçek küspesi |
8 |
||
Keten küspesi |
1 |
||
Toplam |
583 |
||
Genel Toplam |
1 462 414 |
|
Çizelge 12. Afganistan’ın ithal etmiş olduğu ürünlerin ithalatında pay sahibi olan ülkeler [9].
Afganistan’ın İthal Ettiği Ürünler |
İthalatta Pay Sahibi Ülkeler ve Pazar payları (%) |
||
Sektör |
GTİP |
Potansiyel Ürünler |
|
Un |
1101 |
Buğday unu |
Kazakistan (60.2), Özbekistan (39.2), Rusya (0.4), Pakistan (0.1) |
Bitkisel yağlar |
1512 |
Ayçiçeği, aspir, pamuk tohumu yağları |
Rusya (73.3), Özbekistan (17.6), Kazakistan (5.1), Türkiye (3.6) |
Meyveler |
0805 |
Turunçgiller |
Pakistan (99.3), Özbekistan (0.2), Hindistan (0.2), Türkiye (0.1), Rusya (0.1) |
Bakliyat |
0173 |
Kuru baklagiller |
Özbekistan (80.6), Kazakistan (18.0), Rusya (1.3), Türkiye (0.1) |
Kanatlı etleri |
0207 |
Kümes hayvanları et ve sakatatları (taze veya dondurulmuş) |
Brezilya (45.6), ABD (27.6), Türkiye (12.2), Çin (11.1), Ukrayna (1.9) |
Tütün ve tütün yerine geçen işlenmiş maddeler |
2403 |
Tütün ve tütün yerine geçen madde hülasaları ve esansları |
Hindistan (95.1), Pakistan (2.4), Türkiye (2.3), Hollanda (0.1) |
Şekerli ve çikolatalı mamuller |
1704 |
Kakao içermeyen şeker mamulleri (beyaz çikolata dahil) |
Pakistan (80.8), Sudi Arabistan (7.4), Ukrayna (4.3), Türkiye (3.0), Özbekistan (2.0) |
Yumurta |
0407 |
Kuş ve kümes hayvanlarının kabuklu yumurtaları |
Türkiye (35.9), Pakistan (31.7), Özbekistan (13.7), Kazakistan (9.9), Letonya (6.4) |
Alkollü ve alkolsüz içecekler |
2202 |
Sular (mineral ve gazlı sular dahil) ve alkolsüz diğer içecekler (tatlandırıcılı, lezzetlendirilmiş) |
Güney Kore (54.8), Avusturya (21.2), Tayland (7.4), Türkiye (6.6), Hollanda (3.5) |
Sert kabuklu meyveler |
0802 |
Diğer kabuklu meyveler (taze/kurutulmuş) (kabuğu çıkarılmış/soyulmuş) |
Singapur (36.3), Endonezya (35.5), ABD (22.4), Çin (1.8), Tayland (1.0) |
Süt ve süt ürünleri |
0401 |
Süt, krema (konsantre edilmemiş, ilave şeker veya diğer tatlandırıcı madde içermeyen) |
Pakistan (92.4), Brezilya (2.7), Türkiye (2.3), Hollanda (1.3), Özbekistan (1.1) |
Süt ve süt ürünleri |
0402 |
Süt, krema (konsantre edilmiş, ilave şeker veya diğer tatlandırıcı madde içerenler) |
ABD (37.9), Hollanda (18.8), Hindistan (9.6), Polonya (9.5), İspanya (6.7) |
Bisküvi |
1905 |
Tatlı bisküvi ve gofretler |
Pakistan (49.2), Türkiye (13.4), Özbekistan (12.1), Rusya (5.9), Almanya (3.4) |
Sebzeler |
0710 |
Sebze (pişirilmemiş veya buharda veya suda kaynatılmış) (dondurulmuş) |
Pakistan (97.6), Belçika (0.8), Hollanda (0.7), Türkiye (0.5), Almanya (0.2) |
Canlı hayvanlar |
0105 |
Canlı kümes hayvanları |
Pakistan (93.9), Özbekistan (6.0) |
Afganistan’ın ithal etmiş olduğu ürünlerin ithalatında pay sahibi olan ülkeler incelendiğinde (Çizelge 12), meyveler, şekerli ve çikolatalı ürünler, süt ve süt ürünleri, bisküvi, sebzeler ve canlı hayvan sektöründe Pakistan; un sektöründe Kazakistan; bitkisel yağlar sektöründe Rusya; bakliyat sektöründe Özbekistan; kanatlı et sektöründe Brezilya; yumurta sektöründe Türkiye; tütün ve tütün ürünleri sektöründe Hindistan; sert kabuklu meyveler sektöründe Singapur; alkollü ve alkolsüz içecekler sektöründe Güney Kore; konsantre edilmiş ve ilave tatlandırıcı maddeler içeren süt ve süt ürünleri sektöründe ABD’nin yüksek oranda pazar payına sahip oldukları görülmektedir. Bu ülkeler içerisinde Afganistan’a en uzun sınır komşusu olan Pakistan, 6 farklı ürün kaleminde yüksek pazar payı ile lider ülke konumundadır.
İhracat
Afganistan 2019 yılında 25 milyon dolar tarla ürünleri, 145 milyon dolar bahçe ürünleri (meyve ve sebzeler) olmak üzere toplam 170 milyon dolar dolaylarında bitkisel ürün ihracatı (Çizelge 13); 204 milyon doları bitkisel, 15 milyon doları hayvansal olmak üzere toplam 220 milyon dolar işlenmiş ürün ihracatı yapmıştır (Çizelge 14). İhracatta en yüksek paya sahip olan tarla ürünü susam tohumu, bahçe ürünü ise ceviz, üzüm ve elmadır. İşlenmiş ürün ihracatında baharatlar ve kuru üzüm; hayvansal ürünlerde ise tuzlanmış sığır ve koyu derisi önemli pay almaktadır.
Çizelge 13. Afganistan’ın 2019 Yılı Bitkisel Ürün İhracat Değerleri [4].
Ürünler |
İhracat (1000 USD) |
Oran (%) |
|
Tarla Ürünleri |
Susam tohumu |
23 359 |
14.7 |
Patates |
1 028 |
||
Tahıllar |
462 |
||
Mısır |
117 |
||
Prinç |
20 |
||
Ayçiçeği tohumu |
2 |
||
Arpa |
1 |
||
Toplam |
24 989 |
||
Bahçe ürünleri (Meyve ve sebzeler) |
Ceviz |
70 055 |
85.3 |
Üzüm |
32 095 |
||
Elma |
20 459 |
||
Sebzeler |
11 708 |
||
Domates |
6 117 |
||
Şeftali-Nektarin |
2 665 |
||
Armut |
885 |
||
Kahve |
249 |
||
Kök ve yumrular |
293 |
||
Biber |
194 |
||
Portakal |
71 |
||
Kuru soğan |
27 |
||
Muz |
11 |
||
Hindistan cevizi |
4 |
||
Hurma |
4 |
||
Toplam |
144 837 |
||
Toplam |
169 826 |
|
Afganistan’ın ihracat yapmış olduğu ülkeler incelendiğinde; İran, Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri’ne (BAE) susam tohumu; Hindistan, Türkiye ve BAE’ye Ceviz; Hindistan, Pakistan, Kazakistan, Rusya, Çin, Hollanda, Almanya ve Belçika’ya yaş ve kuru üzüm; Pakistan ve Hindistan’a elma; Hindistan, Sudi Arabistan, İspanya ve Yemen’e baharat; Çin, Mısır, Almanya, İtalya, Pakistan, Rusya, Sudi Arabistan, Türkiye ve BAE’ye işlenmiş meyve ve sebze; Pakistan, Türkiye ve Özbekistan’a tuzlanmış sığır ve koyun derisi ihraç ettiği görülmektedir [4].
Çizelge 14. Afganistan’ın 2019 Yılı İşlenmiş Ürün İhracat Değerleri [4].
Ürünler |
İthalat (1000 USD) |
Oran (%) |
|
Bitkisel Ürünler |
Baharatlar |
108 028 |
93.1 |
Kuru üzüm |
67 313 |
||
İşlenmiş meyve ve sebzeler |
18 472 |
||
Pamuk lifi |
7 799 |
||
Çay |
2 197 |
||
Un |
256 |
||
Tütün ürünleri |
173 |
||
Konserve sebzeler |
114 |
||
Dondurulmuş sebzeler |
87 |
||
Şeker |
85 |
||
Meyve suları |
24 |
||
Şarap |
8 |
||
Bebek maması |
4 |
||
Bitkisel yağlar |
4 |
||
İşlenmiş tahıllar |
2 |
||
Toplam |
204 566 |
||
Hayvansal Ürünler |
Deri (Tuzlanmış sığır ve koyun) |
14 817 |
6.9 |
Yün |
216 |
||
Süt |
160 |
||
Et (sığır ve koyun) |
5 |
||
Toplam |
15 198 |
||
Genel Toplam |
219 764 |
|
SONUÇLAR
Orta Asya, Ortadoğu ve Güney Asya arasında, Asya kıtasının kavşak noktasında yer alan Afganistan İslam Cumhuriyeti, jeostratejik önemi büyük bir ülkedir. Yüzölçümü 652 100 km2 olan Afganistan yaklaşık 34 milyon nüfusa sahiptir. Nüfusun %51’ini erkekler, %49’unu kadınlar oluşturmakta ve mevcut nüfusun %74’ü kırsalda, % 26’sı ise kentlerde yaşamaktadır. Yıllık ortalama nüfus artış oranı %2.5 dolaylarındadır. Dünyanın fakir ülkeleri arasında yer alan ülkede, halkın %40’ı yoksul olup işsizlik oranı %40 dolaylarındadır. Nüfusun %80’i tarımla geçinmekte ve endüstri sektöründe çalışan oran ise %6 gibi oldukça düşük seviyededir.
Afganistan, genellikle üzerinde sıradağların bulunduğu yaylalardan ve yer yer ovalardan oluşmaktadır. Tarım ülkesi olan Afganistan’da yağış azlığı nedeniyle topraklarının ancak % 12’si ekilebilir alan olarak değerlendirilebilmektedir. Tarım, Afganistan’ın en önemli istihdam kaynağını oluşturmaktadır. Ülkede yetiştirilen ürünler içerisinde buğday, arpa, mısır ve çeltik gibi tahıllar ön plana çıkmaktadır. Ancak yetiştirilen bu ürünlerin yağış yetersizliği, sulama ve yetiştirme tekniğindeki eksiklikler ve düşük verimli çeşit kullanımına bağlı olumsuzluklar sebebiyle verimleri düşüktür. Ekilebilir arazilerin oldukça önemli bir kısmının buğdaya ayrıldığı ülkede, bu temel besin maddesinin üretiminde sağlanacak iyileşmeler, ülkenin gıda güvenliğinin ilerlemesi ve yerel ekonomik fırsatlar oluşturmasında yarar sağlayacaktır. Bu bağlamda ülke tarım kesiminin (ziraat mühendis ve teknisyen, çiftçi, üretici ve özel sektör) bilgi, beceri ve yetkinliklerinin artırılması, yeni teknik ve teknolojiler ile tanıştırılması, başta buğday olmak üzere tarımsal araştırma sisteminin (Ar-Ge) kurulması oldukça önemlidir.
Tarım ülkesi olan ancak üretimi ülke ihtiyacına yetmeyen Afganistan’ın ithal ettiği tarla ürünleri içerisinde özellikle temel beslenme aracı olan buğday, pirinç ve patates; işlenmiş ürünler olarak un, şeker ve çay önemli yer tutmaktadır. Afganistan’ın ithal etmiş olduğu ürünlerin ithalatında Pakistan, Kazakistan, Rusya, Özbekistan, Brezilya, Türkiye, Hindistan, Singapur, Güney Kore ve ABD, ürünlere göre değişmekle birlikte yüksek oranda pazar payına sahip ülkelerdir. Bu ülkeler içerisinde Afganistan’a en uzun sınır komşusu olan Pakistan, 6 farklı ürün kaleminde yüksek pazar payı ile lider ülke konumundadır. Ülkenin ihracatında ise en yüksek paya sahip olan tarla ürünü susam tohumu, bahçe ürünü ise ceviz, üzüm ve elmadır. İşlenmiş ürün ihracatında baharatlar ve kuru üzüm; hayvansal ürünlerde ise tuzlanmış sığır ve koyu derisi önemli pay almaktadır.
İç savaş ve işgaller sebebiyle travma yaşayan Afganistan halkı, doğdukları günden bu yana sıkıntılı süreçlerden geçmiştir. Yetişmiş insan ve yatırım sermayesi eksikliği bulunan ülkenin, güvenlik, kalkınma ve iyi yönetim anlayışı içerisinde komşuları ve sömürge devletler harici gerçek dost ülkelerle işbirliği ve güç birliğini sağlayacak adımları takip etmesi gerekmektedir.
KAYNAKLAR
[1] Anonymous (2017). Afganistan Ülke Raporu. T.C. Kabil Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği. https://www.kutso.org.tr/wp-content/uploads/2017/06/Afganistan.pdf
[2] Şeyhanlıoğlu, H. (2008). 18. Yüzyıldan Günümüze Kadar Afganistan’ın Jeostratejik Önemi. T.C.Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Avrasya Etüdleri, 34(2): 61-82
[3] Behroz, A. (2020). Afganistan Siyasi Coğrafyası Ekseninde Tarih ve Toplum. Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bölge Çalışmaları Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 108 sayfa.
[4] Anonymous (2018). Crop production statistics. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). www.fao.org.
[5] Erman, K. (2017). Jeopolitik Teoriler ve Afganistan. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (11): 394-420.
[6] Şenli, B. (2017). Afganistan (1945-1989). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 518 sayfa.
[7] Anonymous (2020). Afganistan Ekonomisi 2020. Ankara Ticaret Odası. https://www.atonet.org.tr/Uploads/Birimler/Internet/Alt%20Tan%C4%B1t%C4%B1m/2020-08-20-%C3%9Clke%20Raporlar%C4%B1/Afganistan.pdf
[8] Arslan, N. ve Javani, M. (2014). Dünyada Tıbbi Amaçlı Haşhaş Üretimi. TÜRKTOB, Türkiye Tohumcular Birliği Dergisi, 3(10): 15-19.
[9] Anonymous (2021). Afganistan’a İhracatta Başlıca Potansiyel Tarım ve Gıda Ürünleri. T.C. Ticaret Bakanlığı.https://ticaret.gov.tr/data/5f1ff35713b87604785508bb/Afganistan_Tar%C4%B1m_ve_G%C4%B1da_%C3%9Cr%C3%BCnleri_Matrisi.pdf